اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
Log in Register

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
کد امنیتی *
تاریخ شمسی :
دوشنبه - ۲۹ مهر - ۱۳۹۸
تاریخ قمری :
الإثنين / 21 صفر / 1441
ساعت :
Error
  • ReCaptcha plugin needs a public key to be set in its parameters. Please contact a site administrator.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از تمامی برنامه های ما با خبر شوید

آمار بازدید کنندگان


MOD_CELTAWEBTRAFFIC_TODAY1
MOD_CELTAWEBTRAFFIC_YESTERDAY8
MOD_CELTAWEBTRAFFIC_WEEK1
MOD_CELTAWEBTRAFFIC_MONTH181
MOD_CELTAWEBTRAFFIC_TOTAL2975

خطبه های نماز جمعه 27 اردیبهشت 1398 بخش جوادآباد به امامت حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای رضاپور

  نماز جمعه 27/02/1398

مشروح خطبه اول

موضوع: زندگی امام حسن مجتبی(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَالعاقِبةُلِاَهلِ التَّقوی وَالیَقین و الصَّلَاةُوَالسَّلَامُ عَلَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین حَبِيب إله العالمین أَبِي الْقَاسِمِ مصطفی مُحَمَّدِ وعلی اهله اهل الله سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین رُوحِی وَاَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله و اتباع امره

توصیه به تقوی:خودم و همه ی شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا، انجام واجبات و ترک گناه توصیه و سفارش می کنم.

امام حسن مجتبی(ع): «إِنَّ أَكْيَسَ اَلْكَيْسِ اَلتُّقَى وَ أَحْمَقَ اَلْحُمْقِ اَلْفُجُورُ » (کشف الغمة في معرفة الأئمة , جلد 1 , صفحه 571) زیرک ترین مردم با تقواترین آنهایند و نادانترین و احمق ترین انسانها بدکاران و فاجران و فاسفانند.

با توجه به اینکه ایام میلاد امام مجتبی(ع) است کمتر از کریم اهلبیت(ع) سخن گفته می شود مناسب است در این خطبه مطالبی و کلیاتی پیرامون زندگی آنحضرت خدمت شما عرض شود.

امام حسن مجتبی (ع) در 15 رمضان سال دوم هجری در مدینه بدنیا آمدند. این بزرگوار یکی از پنج نفس مقدس اهلبیت(ع) است که در قرآن آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه مودت و آیات سوره انسان، هل اتی در شأن او هم نازل شده است که علما و بزرگان اهل سنت نیز در کتابهای تفسیری خودشان مؤید این مطلب بوده اند.

وجود مقدس امام حسن مجتبی(ع) در چند سال دوران کودکی مورد محبت و عنایت شدید پیامبر بزرگوار(ص) بودند و پیامبر(ص) به ایشان لقب ریحانه، گل خوشبو به او دادند که در کتابهای صحح ترندی و ذخائر العقبی نقل شده است که پیامبر(ص) فرمودند: « الْوَلَدُ رَیْحانَهٌ وَ رَیْحانَتَیَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ» فرزند گل خوشبو است و گل خوشبوی من حسن و حسینند.

یا لقب سید جوانان بهشت به او و امام حسین(ع) دادند و همچنین روایتی است که در کتاب صحیح بخاری که از منظر اهل سنت از کتب معتبر است، نقل شده است از شخصی به نام براء بن عازب که می گوید « رَأَیتُ النَّبِی (صلّی الله علیه وآله وسلّم) وَالْحَسَنُ بنُ عَلِی عَلی عاتِقِهِ یقُولُ: أَللّهُمَّ إِنِّی اُحِبُّهُ فَأَحِبَّهُ » (صحیح بخاری،ح 3749)امام حسن (ع) بر شانه آنحضرت بود و می فرمود پروردگارا من او را دوست دارم شما هم او را دوست بدار که به این مضمون روایات دیگری در منابع اهل سنت و شیعه نقل شده است که عنایت و محبت شدید پیامبر(ص) به امام حسن(ع) را می رساند.

اما دوران جوانی آنحضرت که در کنار پدر بزرگوارشان بودند در کتابهای تاریخی از این مقطع سخنی کمتر به میان آمده است اما در عین حال در بعضی از منابع تاریخی گفته شده است که آنحضرت در جنگ طبرستان در زمان خلیفه دوم شرکت فرمودند و همچنین حضور آنحضرت در جنگ های زمان خلافت پدر بزرگوارشان و حمایتهای جدی آنحضرت بعنوان سبط اکبر از امام علی علیه السلام نیز در تاریخ ثبت و ضبط است. اما فضایل اخلاقی سیمای زیبای آنحضرت، زهد و سیادت و کرامت آن بزرگوار ان شاء الله در فرصتی دیگر.

اما عمده سخن من در این خطبه در رابطه با دوران خلافت آنحضرت و جریان صلح آن حضرت که مظلومیت آن امام را بیشتر در این زمان آشکار می شود. وقتی حضرت امیر به شهادت می رسند طبق وصیت خلافت به امام حسن(ع) می رسد و با اعلام آمادگی مردم امام حسن(ع) آماده جنگ با معاویه می شوند که در بعضی از نقل ها لشکر آنحضرت حدود 12 هزار نفر بودند. اما با این حال حضرت با معاویه صلح کرد دلایل لح ان بزرگوار چه بود؟ اولا این مطلب را عرض کنم برخورد ائمه با مقتضیات زمان متفاوت است یعنی اگر امام حسن(ع) جای امام حسین(ع) بود. اینکه چه عواملی باعث شد که امام حسن(ع) تن به صلح بدهد؟ یک آسیب شناسی بشود برای جامعه اسلامی. یکی از عوامل و علل عمده صلح امام عدم پایبندی و جدیت سربازان و مردم در همراهی امام در جنگ بود که وضع و حال مردم و سربازان را می شود در بیانات امام علی(ع) در اواخر عمرشان و گلایه های آنحضرت از مردم در زمانی که بعضی از جاسوسان معاویه به قلمرو حکومت اسلامی حمله کردند اما مردم عکس العملی از خود نشان نمی دادند. جمله « يَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لستم برِجَالَ » مؤید این سخن است، یعنی مردم به نحوی گرفتار راحت طلبی، دنیا طلبی شده بودند. علاوه بر آن نفاق شدید معاویه و پایبندی ظاهری معاویه به دین و اسلام باعث گمراهی بسیاری از مردم شده بود که رفت و آمدهای بعضی از بزرگان صحابه به شام مانند ابن عباس ها و دیگر صحایه پیامبر(ص) حاکی از این موضوع است. عوامل دیگر مانند سوء استفاده دشمنان اسلام از اختلاف بین مسلمین باعث شد امام(ع) تن به صلح بدهند. اما نکته مهمتر این است صلح نامه آنحضرت راه سوء استفاده را برای معاویه بست که نتوانست از آن هیچ گونه سوء استفاده ای بکند. این هم خیلی مهم است که اگر قرار بر مذاکره باشد به گونه ای باشد که دشمن نتواند سوء استفاده کند. اینهایی که عرض شد کلیاتی از عوامل صلح و خود صلحنامه بود که حقیقتاً جای تأمل زیادی دارد و ان شاء الله سخنرانان و مبلغان در این ایام به زوایای آن بیشتر خواهند پرداخت.

در پایان برای بهره مندی بیشتر از منویات آن حضرت روایتی را از آنحضرت عرض کنم: « اذا أَرَدت عِزًّا بِلا عَشِيرَةٍ ، وَهَيْبَةً بِلا سُلْطَانٍ ، وَغِنًى بِلا مَالٍ فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِيَةِ اللَّهِ إِلَى عِزِّ طَاعَتِهِ » راهش این است که از بندگی شیطان خودتان را رها کنید بنده خدا بشوید.

«اعمل لدنياك كأنك تعيش أبدا ، واعمل لآخرتك كأنك تموت غدا » با این برداشت و تصور، فکر تنبلی و کاهلی و سستی در وجود انسان مؤمن نخواهد بود . آنکس که دنبال درس است و در تحصیل علمش جدی است، کشاورز کارش را، کارگر کارش را خوب انجام می دهد. این تفکر باعث دنیایی آباد برای جامعه اسلامی خواهد شد. با این تصور بسیاری از رذالتهای اخلاقی مانند حرص، طمع و بخل از بین خواهد رفت و عبادتها، عبادت واقعی خواهد شد. اگر انسان تصور کند این نماز، آخرین نماز اوست حال عبادت او بهتر خواهد شد. یعنی در عین کار و تلاش فراوان برای این دنیا مواظب هستیم که از حدود الهی تجاوز نکنیم. حقوق الهی و حقوق الناس را پرداخت کنیم.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-     سه شنبه 15 رمضان ولادت امام حسن مجتبی(ع):

سه شنبه این هفته مصادفیم با سالروز میلاد کریم اهلبیت حضرت امام مجتبی علیه السلام. ایام میلاد آنحضرت را محضر نورانی حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء و ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری و شما ارادتمندان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می کنم. امام مجتبی(ع) به کریم اهلبیت(ع) مشهورند. ان شاءالله اخلاق کریمانه آن حضرت در رفتارهایشمان سرمشق زندگی فردی و اجتماعی ما قرار بگیرد که هم در خانه و هم در اجتماع زندگی کریمانه و بزرگوارانه و با تحمل بالا و اهل گذشت و کرامت بودن موجب دوام استحکام خانواده و آرامش زندگی اجتماعی خواهد بود. و همچنین با تأسی به توجه ویژه آنحضرت به محرومین، همه مومنین در همه وقت بخصوص در این ایام که روز اکرام و هفته کمک به محرومین و نیازمندان است نیازمندان و محرومین را بخصوص در وضعیت اقتصادی امروز کشور فراموش نکنند.

در زمینه زندگی سیاسی همچنانکه در خطبه قبل عرض کردم آن حضرت فهم و شناخت عوامل صلح آن بزرگوار نیز چراغ روشنی برای امروز ماست شاید بشود گفت که دو عامل مهم در صلح امام حسن(ع) نقش اساسی داشتند:

1- بی بصیرتی عوام:

عدم درک صحیح و شناخت درست از امام و از دشمن توسط عوام

2-دنیا طلبی خواص که موجب تسلیم بعضی از آنها به لشکر معاویه شد افراد شاخص و مهمی مانند عبیدالله بن عباس از بستگان و فرماندهان لشکر که تسلیم شدنش ضربه سنگینی بر پیکره لشکر امام وارد شد که البته ایشان در همین دنیا هم بخشی از نتیجه عملش را دید. بعد از سالها سکوت یا همراهی با معاویه، بعدا با معاویه اختلاف جدی پیدا می کند. معاویه شخصی را به عنوان والی مکه معرفی می کند و این والی جلاد مکه، در اولین قدم عبدالله بن عباس را احضار می کند که در شهر مکه زندگی می کرد. او متوجه شد که با او چکار دارد، از مکه فرار کرد. عمال معاویه خانه او را محاصره کردند، دو نفر از پسرهای نوجوان او را جلوی چشم مادرشان سربریدند.

این قضیه هم باید درس خوبی برای خواص اهل سازش باشد. این نتیجه و بازخورد سازش با دشمن است. امروز هم دشمن به دنبال تغییر محاسبات و تسلیم شدن خواص و مسئولان است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در دیدار مهم اخیرشان با مسئولان به این نکته اشاره فرمودند: دشمن با این هیاهو و آرایش جنگی و عربده کشی به دنبال دو هدف است یکی تسلیم شدن مسئولان؛ دوم جدا کردن مردم از نظام. البته در داخل نیز بعضی ها بر طبل دشمن می کوبند با ترساندن مردم از جنگ همان خط دشمن را دنبال می کنند. اینکه یک افرادی یا جناح خاصی در کشور که با عملکرد خودشان این وضعیت اقتصادی را بوجود آورده اند، با تبلیغات بدنبال ترساندن مردم از جنگ هستند، خودشان هم می دانند که جنگی نخواهد شد، اهدافی را دنبال می کنند یکی اینکه با امنیتی کردن فضای جامعه و ایجاد ترس و وحشت در مردم به نوعی به دنبال فرار از پاسخگویی از عملکردشان هستند. وقتی مردم به فکر جنگ و امنیت باشند دیگر به فکر قیمت نجومی پراید و پیاز نخواهند بود. هدف دیگر این سیاست که احتمال جنگ با آمریکا وجود دارد، این است که علی رغم اینکه دیدند مذاکره با دشمن جز خسارت حاصل دیگری نداشت و طبق فرمایش حضرت آقا سم است، مجددا می خواهند کشور را به سمت و سوی مذاکره بکشانند که این هم یک خیانت بزرگ در حق نظام اسلامی است. مذاکره سم است و خیانت به کشور. مذاکره یعنی معامله، بده بستان، آنها در مذاکره از ما اقتدار را می خواهند بگیرند و صراحتا هم اعلام می کنند روی موشک های بالستیک و حضور و حمایت ما از جبهه مقاومت که نقطه اقتدار ماست، طبق فرمایش حضرت آقا، آنها می خواهند ما موشک و سلاح نداشته باشم هر وقت حمله کردند نتوانیم دفاع کنیم. ما دست از حمایت از خط مقدممان یعنی جبهه مقاومت برداریم تا دوستانمان را از ما جدا کنند. خوب این مذاکره سم است و خیانت و هیچ عاقلی این مذاکره را نمی پذیرد. و البته جنگی هم رخ نخواهد داد، این عربده کشی های آمریکا نشانه استیصال آنان است. اخیرا وزیر خارجه آمریکا آمد عراق و از نخست وزیر عراق خواهش می کند از ایران و سپاه بخواهید که به نظامیان ما حمله نکنند. و شکست آنها در جنگ نیابتی در عراق و سوریه و غزه و یمن اخیراً شنیدید پهبادهای کشور محاصره شده و فقیر یمن با نفوذ در عمق صدها کیلومتری خاک عربستان با آنهمه تجهیزات پیشرفته آمریکایی به پالایشگاه و مرکز تولید نفت عربستان حمله کردند و 30 درصد تولید نفت عربستان با مشکل مواجه شد. و انفجار چند نفتکش در امارات، اینها نشانه استیصال نظامی آمریکا در منطقه است. و از طرفی خود جامعه آمریکا نیز وضعیت خوبی ندارد و رهبر انقلاب اشاره کردند در آمریکا 41 میلیون گرسنه وجود دارد . 2200 زندانی، بیشترین نزخ زندانی نسبت به جمعیت در جهان. بیشترین معتاد به مواد مخدر در جهان و وجود 40درصد نوزادان نامشروع حکایت از وضعیت وخیم جامعه آمریکاست. البته اگر عربستان خائن با خرید 500 میلیارد دلاری سلاح از آمریکا به اقتصاد آن کشور کمک نمی کرد وضعیت اقتصادی آمریکا و ترامپ دیوانه از این هم بدتر بود. لذا امروز کشور نه گرفتار جنگ نظامی خواهد شد و نه مذاکره می کنیم. امروز به فرمایش رهبر حکیم و فرزانه انقلاب جنگ، جنگ اراده هاست، هر طرف که ترسید شکست خورده است. نباید از هیمنه این قدرت پوشالی ترسید. امروز دشمن در زمینه اقتصادی و فضای مجازی آرایش جنگی گرفته است، راه مقابله آن نیز آرایش جنگی مسئولین و مردم است. رهبر معظم انقلاب راه برون رفت از مشکلات اقتصادی را بارها بیان فرمودند در سخنان اخیرشان نیز تأکید کردند راه کارهایی مانند اصلاح ساختار بودجه کشور، مدیریت و برنامه ریزی صحیح جهت حل مشکلات، مدیریت شجاعانه و امیدوارانه و جهادی، برخورد قاطع با قاچاق و دلالها، اصلاح نظام بانکی که متأسفانه نظام بانکی یکی از موانع مهم رشد اقتصادی کشور است. بعضی وقتها مسئولین بودجه ای را برای اشتغال تخصیص می دهند اما با دیوار بلند بانکی به دست تولید کننده واقعی نمی رسد. یکی دو سال گذشته معاون محترم رئیس جمهور آمدند بخش و گفتند دولت 6 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده برای استغال روستائیان، سوال این است در شهرستان و بخش چقدر از این بودجه جذب شد و باعث اشتغال جوانان شد؟ تاکید مهم دیگر رهبری رفع موانع تولید، رفع نیازهای واحد های تولیدی است که وظیفه همه مسئولان در همه رده های مسئولیتی است باید موانع تولید را رفع کرد، اینکه یک واحد تولیدی که در روستایی برای چند جوان اشتغال ایجاد کرده است را مثلا بخاطر انشعاب غیرمجاز آب جزیمه سنگین کرد و مانع تولید شد، درست است که اگرچه خود انشعاب غیر مجاز آب یا برق خلاف شرع و قانون است اما مسئولین می توانند با بخشودگی جرائم و تقسیط نرخ انشعاب هم به قانون عمل کنند و هم جلوی تعطیلی واحدهای تولیدی و موانع اشتغال جوانان را بگیرند. و توصیه مهم دیگر رهبری به مسئولین رفع و محرومیت زدایی از جامعه امروز با وضعیت گرانی و تورم لجام گسیخته بخش عظیمی از طبقه متوسط مانند کارگران و کشاورزان و کارمندان که حامی انقلاب همین ها بوده اند و هستند گرفتار مشکل جدی هستند بایند فکری به حال اینها کرد. و البته مردم هم باید مواظب باشند تحت تأثیر القائات فضای مجازی قرار نگیرند. فضای بی در و پیکر مجازی که مسئولین بخصوص وزیر ارتباطات باید در این قضیه پاسخگوی خداوند و شهدای بزرگوار باشد.

2-     جمعه 27 اردیبهشت ماه سالروز رحلت مرحوم آیت‏ الله محمدتقى بهجت(ره):

در این هفته سالروز رحلت عارف بزرگوار آیت الله بهجت است. آیت الله بهجت را بیشتر به عنوان یک عارف می شناسند؛ او عارف عاشق امام و رهبری بود، حامی جدی انقلاب اسلامی. عارفان حقیقی حامی انقلاب و رهبری بوده اند. در احوالات عارف بزرگ حضرت آیت الله العظمی بهاءالدینی که از حامیان جدی انقلاب و از ارادتمندان امام و رهبری بودند نقل شده است در اواخر عمرشان که در بستر بیماری بودند آیت الله العظمی بهجت به عیادت او می روند آقای بهجت خم می شوند دست او را ببوسند، ایشان نمی گذارند بعد وقتی که آیت الله بهجت می خواهند از منزل ایشان خارج شوند نگاه معناداری به در و دیوار می کنند و می گویند اگر همسایگان می دانستند که چقدر امام زمان(عج) به این خانه آمد و رفت داشتند، در و دیوار این خانه را می بوسیدند. هر دوی این عارفان از حامیان جدی انقلاب و از ارادتمندان امام و رهبری بودند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 

 

 

نماز جمعه 27/02/1398

مشروح خطبه اول

موضوع: زندگی امام حسن مجتبی(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَالعاقِبةُلِاَهلِ التَّقوی وَالیَقین و الصَّلَاةُوَالسَّلَامُ عَلَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین حَبِيب إله العالمین أَبِي الْقَاسِمِ مصطفی مُحَمَّدِ وعلی اهله اهل الله سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین رُوحِی وَاَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله و اتباع امره

توصیه به تقوی:خودم و همه ی شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا، انجام واجبات و ترک گناه توصیه و سفارش می کنم.

امام حسن مجتبی(ع): «إِنَّ أَكْيَسَ اَلْكَيْسِ اَلتُّقَى وَ أَحْمَقَ اَلْحُمْقِ اَلْفُجُورُ » (کشف الغمة في معرفة الأئمة , جلد 1 , صفحه 571) زیرک ترین مردم با تقواترین آنهایند و نادانترین و احمق ترین انسانها بدکاران و فاجران و فاسفانند.

با توجه به اینکه ایام میلاد امام مجتبی(ع) است کمتر از کریم اهلبیت(ع) سخن گفته می شود مناسب است در این خطبه مطالبی و کلیاتی پیرامون زندگی آنحضرت خدمت شما عرض شود.

امام حسن مجتبی (ع) در 15 رمضان سال دوم هجری در مدینه بدنیا آمدند. این بزرگوار یکی از پنج نفس مقدس اهلبیت(ع) است که در قرآن آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه مودت و آیات سوره انسان، هل اتی در شأن او هم نازل شده است که علما و بزرگان اهل سنت نیز در کتابهای تفسیری خودشان مؤید این مطلب بوده اند.

وجود مقدس امام حسن مجتبی(ع) در چند سال دوران کودکی مورد محبت و عنایت شدید پیامبر بزرگوار(ص) بودند و پیامبر(ص) به ایشان لقب ریحانه، گل خوشبو به او دادند که در کتابهای صحح ترندی و ذخائر العقبی نقل شده است که پیامبر(ص) فرمودند: « الْوَلَدُ رَیْحانَهٌ وَ رَیْحانَتَیَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ» فرزند گل خوشبو است و گل خوشبوی من حسن و حسینند.

یا لقب سید جوانان بهشت به او و امام حسین(ع) دادند و همچنین روایتی است که در کتاب صحیح بخاری که از منظر اهل سنت از کتب معتبر است، نقل شده است از شخصی به نام براء بن عازب که می گوید « رَأَیتُ النَّبِی (صلّی الله علیه وآله وسلّم) وَالْحَسَنُ بنُ عَلِی عَلی عاتِقِهِ یقُولُ: أَللّهُمَّ إِنِّی اُحِبُّهُ فَأَحِبَّهُ » (صحیح بخاری،ح 3749)امام حسن (ع) بر شانه آنحضرت بود و می فرمود پروردگارا من او را دوست دارم شما هم او را دوست بدار که به این مضمون روایات دیگری در منابع اهل سنت و شیعه نقل شده است که عنایت و محبت شدید پیامبر(ص) به امام حسن(ع) را می رساند.

اما دوران جوانی آنحضرت که در کنار پدر بزرگوارشان بودند در کتابهای تاریخی از این مقطع سخنی کمتر به میان آمده است اما در عین حال در بعضی از منابع تاریخی گفته شده است که آنحضرت در جنگ طبرستان در زمان خلیفه دوم شرکت فرمودند و همچنین حضور آنحضرت در جنگ های زمان خلافت پدر بزرگوارشان و حمایتهای جدی آنحضرت بعنوان سبط اکبر از امام علی علیه السلام نیز در تاریخ ثبت و ضبط است. اما فضایل اخلاقی سیمای زیبای آنحضرت، زهد و سیادت و کرامت آن بزرگوار ان شاء الله در فرصتی دیگر.

اما عمده سخن من در این خطبه در رابطه با دوران خلافت آنحضرت و جریان صلح آن حضرت که مظلومیت آن امام را بیشتر در این زمان آشکار می شود. وقتی حضرت امیر به شهادت می رسند طبق وصیت خلافت به امام حسن(ع) می رسد و با اعلام آمادگی مردم امام حسن(ع) آماده جنگ با معاویه می شوند که در بعضی از نقل ها لشکر آنحضرت حدود 12 هزار نفر بودند. اما با این حال حضرت با معاویه صلح کرد دلایل لح ان بزرگوار چه بود؟ اولا این مطلب را عرض کنم برخورد ائمه با مقتضیات زمان متفاوت است یعنی اگر امام حسن(ع) جای امام حسین(ع) بود. اینکه چه عواملی باعث شد که امام حسن(ع) تن به صلح بدهد؟ یک آسیب شناسی بشود برای جامعه اسلامی. یکی از عوامل و علل عمده صلح امام عدم پایبندی و جدیت سربازان و مردم در همراهی امام در جنگ بود که وضع و حال مردم و سربازان را می شود در بیانات امام علی(ع) در اواخر عمرشان و گلایه های آنحضرت از مردم در زمانی که بعضی از جاسوسان معاویه به قلمرو حکومت اسلامی حمله کردند اما مردم عکس العملی از خود نشان نمی دادند. جمله « يَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لستم برِجَالَ » مؤید این سخن است، یعنی مردم به نحوی گرفتار راحت طلبی، دنیا طلبی شده بودند. علاوه بر آن نفاق شدید معاویه و پایبندی ظاهری معاویه به دین و اسلام باعث گمراهی بسیاری از مردم شده بود که رفت و آمدهای بعضی از بزرگان صحابه به شام مانند ابن عباس ها و دیگر صحایه پیامبر(ص) حاکی از این موضوع است. عوامل دیگر مانند سوء استفاده دشمنان اسلام از اختلاف بین مسلمین باعث شد امام(ع) تن به صلح بدهند. اما نکته مهمتر این است صلح نامه آنحضرت راه سوء استفاده را برای معاویه بست که نتوانست از آن هیچ گونه سوء استفاده ای بکند. این هم خیلی مهم است که اگر قرار بر مذاکره باشد به گونه ای باشد که دشمن نتواند سوء استفاده کند. اینهایی که عرض شد کلیاتی از عوامل صلح و خود صلحنامه بود که حقیقتاً جای تأمل زیادی دارد و ان شاء الله سخنرانان و مبلغان در این ایام به زوایای آن بیشتر خواهند پرداخت.

در پایان برای بهره مندی بیشتر از منویات آن حضرت روایتی را از آنحضرت عرض کنم: « اذا أَرَدت عِزًّا بِلا عَشِيرَةٍ ، وَهَيْبَةً بِلا سُلْطَانٍ ، وَغِنًى بِلا مَالٍ فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِيَةِ اللَّهِ إِلَى عِزِّ طَاعَتِهِ » راهش این است که از بندگی شیطان خودتان را رها کنید بنده خدا بشوید.

«اعمل لدنياك كأنك تعيش أبدا ، واعمل لآخرتك كأنك تموت غدا » با این برداشت و تصور، فکر تنبلی و کاهلی و سستی در وجود انسان مؤمن نخواهد بود . آنکس که دنبال درس است و در تحصیل علمش جدی است، کشاورز کارش را، کارگر کارش را خوب انجام می دهد. این تفکر باعث دنیایی آباد برای جامعه اسلامی خواهد شد. با این تصور بسیاری از رذالتهای اخلاقی مانند حرص، طمع و بخل از بین خواهد رفت و عبادتها، عبادت واقعی خواهد شد. اگر انسان تصور کند این نماز، آخرین نماز اوست حال عبادت او بهتر خواهد شد. یعنی در عین کار و تلاش فراوان برای این دنیا مواظب هستیم که از حدود الهی تجاوز نکنیم. حقوق الهی و حقوق الناس را پرداخت کنیم.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی:در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-     سه شنبه 15 رمضان ولادت امام حسن مجتبی(ع):

سه شنبه این هفته مصادفیم با سالروز میلاد کریم اهلبیت حضرت امام مجتبی علیه السلام. ایام میلاد آنحضرت را محضر نورانی حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء و ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری و شما ارادتمندان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می کنم. امام مجتبی(ع) به کریم اهلبیت(ع) مشهورند. ان شاءالله اخلاق کریمانه آن حضرت در رفتارهایشمان سرمشق زندگی فردی و اجتماعی ما قرار بگیرد که هم در خانه و هم در اجتماع زندگی کریمانه و بزرگوارانه و با تحمل بالا و اهل گذشت و کرامت بودن موجب دوام استحکام خانواده و آرامش زندگی اجتماعی خواهد بود. و همچنین با تأسی به توجه ویژه آنحضرت به محرومین، همه مومنین در همه وقت بخصوص در این ایام که روز اکرام و هفته کمک به محرومین و نیازمندان است نیازمندان و محرومین را بخصوص در وضعیت اقتصادی امروز کشور فراموش نکنند.

در زمینه زندگی سیاسی همچنانکه در خطبه قبل عرض کردم آن حضرت فهم و شناخت عوامل صلح آن بزرگوار نیز چراغ روشنی برای امروز ماست شاید بشود گفت که دو عامل مهم در صلح امام حسن(ع) نقش اساسی داشتند:

1- بی بصیرتی عوام:

عدم درک صحیح و شناخت درست از امام و از دشمن توسط عوام

2-دنیا طلبی خواص که موجب تسلیم بعضی از آنها به لشکر معاویه شد افراد شاخص و مهمی مانند عبیدالله بن عباس از بستگان و فرماندهان لشکر که تسلیم شدنش ضربه سنگینی بر پیکره لشکر امام وارد شد که البته ایشان در همین دنیا هم بخشی از نتیجه عملش را دید. بعد از سالها سکوت یا همراهی با معاویه، بعدا با معاویه اختلاف جدی پیدا می کند. معاویه شخصی را به عنوان والی مکه معرفی می کند و این والی جلاد مکه، در اولین قدم عبدالله بن عباس را احضار می کند که در شهر مکه زندگی می کرد. او متوجه شد که با او چکار دارد، از مکه فرار کرد. عمال معاویه خانه او را محاصره کردند، دو نفر از پسرهای نوجوان او را جلوی چشم مادرشان سربریدند.

این قضیه هم باید درس خوبی برای خواص اهل سازش باشد. این نتیجه و بازخورد سازش با دشمن است. امروز هم دشمن به دنبال تغییر محاسبات و تسلیم شدن خواص و مسئولان است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در دیدار مهم اخیرشان با مسئولان به این نکته اشاره فرمودند: دشمن با این هیاهو و آرایش جنگی و عربده کشی به دنبال دو هدف است یکی تسلیم شدن مسئولان؛ دوم جدا کردن مردم از نظام. البته در داخل نیز بعضی ها بر طبل دشمن می کوبند با ترساندن مردم از جنگ همان خط دشمن را دنبال می کنند. اینکه یک افرادی یا جناح خاصی در کشور که با عملکرد خودشان این وضعیت اقتصادی را بوجود آورده اند، با تبلیغات بدنبال ترساندن مردم از جنگ هستند، خودشان هم می دانند که جنگی نخواهد شد، اهدافی را دنبال می کنند یکی اینکه با امنیتی کردن فضای جامعه و ایجاد ترس و وحشت در مردم به نوعی به دنبال فرار از پاسخگویی از عملکردشان هستند. وقتی مردم به فکر جنگ و امنیت باشند دیگر به فکر قیمت نجومی پراید و پیاز نخواهند بود. هدف دیگر این سیاست که احتمال جنگ با آمریکا وجود دارد، این است که علی رغم اینکه دیدند مذاکره با دشمن جز خسارت حاصل دیگری نداشت و طبق فرمایش حضرت آقا سم است، مجددا می خواهند کشور را به سمت و سوی مذاکره بکشانند که این هم یک خیانت بزرگ در حق نظام اسلامی است. مذاکره سم است و خیانت به کشور. مذاکره یعنی معامله، بده بستان، آنها در مذاکره از ما اقتدار را می خواهند بگیرند و صراحتا هم اعلام می کنند روی موشک های بالستیک و حضور و حمایت ما از جبهه مقاومت که نقطه اقتدار ماست، طبق فرمایش حضرت آقا، آنها می خواهند ما موشک و سلاح نداشته باشم هر وقت حمله کردند نتوانیم دفاع کنیم. ما دست از حمایت از خط مقدممان یعنی جبهه مقاومت برداریم تا دوستانمان را از ما جدا کنند. خوب این مذاکره سم است و خیانت و هیچ عاقلی این مذاکره را نمی پذیرد. و البته جنگی هم رخ نخواهد داد، این عربده کشی های آمریکا نشانه استیصال آنان است. اخیرا وزیر خارجه آمریکا آمد عراق و از نخست وزیر عراق خواهش می کند از ایران و سپاه بخواهید که به نظامیان ما حمله نکنند. و شکست آنها در جنگ نیابتی در عراق و سوریه و غزه و یمن اخیراً شنیدید پهبادهای کشور محاصره شده و فقیر یمن با نفوذ در عمق صدها کیلومتری خاک عربستان با آنهمه تجهیزات پیشرفته آمریکایی به پالایشگاه و مرکز تولید نفت عربستان حمله کردند و 30 درصد تولید نفت عربستان با مشکل مواجه شد. و انفجار چند نفتکش در امارات، اینها نشانه استیصال نظامی آمریکا در منطقه است. و از طرفی خود جامعه آمریکا نیز وضعیت خوبی ندارد و رهبر انقلاب اشاره کردند در آمریکا 41 میلیون گرسنه وجود دارد . 2200 زندانی، بیشترین نزخ زندانی نسبت به جمعیت در جهان. بیشترین معتاد به مواد مخدر در جهان و وجود 40درصد نوزادان نامشروع حکایت از وضعیت وخیم جامعه آمریکاست. البته اگر عربستان خائن با خرید 500 میلیارد دلاری سلاح از آمریکا به اقتصاد آن کشور کمک نمی کرد وضعیت اقتصادی آمریکا و ترامپ دیوانه از این هم بدتر بود. لذا امروز کشور نه گرفتار جنگ نظامی خواهد شد و نه مذاکره می کنیم. امروز به فرمایش رهبر حکیم و فرزانه انقلاب جنگ، جنگ اراده هاست، هر طرف که ترسید شکست خورده است. نباید از هیمنه این قدرت پوشالی ترسید. امروز دشمن در زمینه اقتصادی و فضای مجازی آرایش جنگی گرفته است، راه مقابله آن نیز آرایش جنگی مسئولین و مردم است. رهبر معظم انقلاب راه برون رفت از مشکلات اقتصادی را بارها بیان فرمودند در سخنان اخیرشان نیز تأکید کردند راه کارهایی مانند اصلاح ساختار بودجه کشور، مدیریت و برنامه ریزی صحیح جهت حل مشکلات، مدیریت شجاعانه و امیدوارانه و جهادی، برخورد قاطع با قاچاق و دلالها، اصلاح نظام بانکی که متأسفانه نظام بانکی یکی از موانع مهم رشد اقتصادی کشور است. بعضی وقتها مسئولین بودجه ای را برای اشتغال تخصیص می دهند اما با دیوار بلند بانکی به دست تولید کننده واقعی نمی رسد. یکی دو سال گذشته معاون محترم رئیس جمهور آمدند بخش و گفتند دولت 6 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده برای استغال روستائیان، سوال این است در شهرستان و بخش چقدر از این بودجه جذب شد و باعث اشتغال جوانان شد؟ تاکید مهم دیگر رهبری رفع موانع تولید، رفع نیازهای واحد های تولیدی است که وظیفه همه مسئولان در همه رده های مسئولیتی است باید موانع تولید را رفع کرد، اینکه یک واحد تولیدی که در روستایی برای چند جوان اشتغال ایجاد کرده است را مثلا بخاطر انشعاب غیرمجاز آب جزیمه سنگین کرد و مانع تولید شد، درست است که اگرچه خود انشعاب غیر مجاز آب یا برق خلاف شرع و قانون است اما مسئولین می توانند با بخشودگی جرائم و تقسیط نرخ انشعاب هم به قانون عمل کنند و هم جلوی تعطیلی واحدهای تولیدی و موانع اشتغال جوانان را بگیرند. و توصیه مهم دیگر رهبری به مسئولین رفع و محرومیت زدایی از جامعه امروز با وضعیت گرانی و تورم لجام گسیخته بخش عظیمی از طبقه متوسط مانند کارگران و کشاورزان و کارمندان که حامی انقلاب همین ها بوده اند و هستند گرفتار مشکل جدی هستند بایند فکری به حال اینها کرد. و البته مردم هم باید مواظب باشند تحت تأثیر القائات فضای مجازی قرار نگیرند. فضای بی در و پیکر مجازی که مسئولین بخصوص وزیر ارتباطات باید در این قضیه پاسخگوی خداوند و شهدای بزرگوار باشد.

2-     جمعه 27 اردیبهشت ماه سالروز رحلت مرحوم آیت‏الله محمدتقى بهجت(ره):

در این هفته سالروز رحلت عارف بزرگوار آیت الله بهجت است. آیت الله بهجت را بیشتر به عنوان یک عارف می شناسند؛ او عارف عاشق امام و رهبری بود، حامی جدی انقلاب اسلامی. عارفان حقیقی حامی انقلاب و رهبری بوده اند. در احوالات عارف بزرگ حضرت آیت الله العظمی بهاءالدینی که از حامیان جدی انقلاب و از ارادتمندان امام و رهبری بودند نقل شده است در اواخر عمرشان که در بستر بیماری بودند آیت الله العظمی بهجت به عیادت او می روند آقای بهجت خم می شوند دست او را ببوسند، ایشان نمی گذارند بعد وقتی که آیت الله بهجت می خواهند از منزل ایشان خارج شوند نگاه معناداری به در و دیوار می کنند و می گویند اگر همسایگان می دانستند که چقدر امام زمان(عج) به این خانه آمد و رفت داشتند، در و دیوار این خانه را می بوسیدند. هر دوی این عارفان از حامیان جدی انقلاب و از ارادتمندان امام و رهبری بودند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 

 


اوقات شرعی